Marjut Börjesson
Träsnitt, linoleumsnitt och kollografi är de grafiska metoder jag numera mest använder. Jag arbetar hemma och "klappar av" för hand eller så åker jag iväg och trycker på KKV Göteborgs pressar. Jag trivs bra med att vara grafiker. Och så tecknar jag mycket och gärna. Och skriver, läser och tänker. Undervisar också.
Motivvärlden upptas för närvarande av träd, träd, träd.. men kanske är det mest förhållandet människa - natur som jag filosoferat kring under de snart 40 år jag gjort mina bilder. Nu aktuellare än någonsin?
Från att förr om åren ha tryckt hela upplagor har jag på senare år bara gjort ett fåtal tryck från varje stock/kartong, ibland helt unika tryck. Somliga påstår att grafik är "kopior", för att det är ett avtryck. Då har jag alltid undrat var originalet finns. Men det har de inget svar på. Skulle det vara stockarna, plåtarna, kartongerna då? Ofta är konstnärens roll också pedagogens.
För mig är de stockar och kartonger jag skär mina bilder i bara ett förgängligt material, men ett väldigt pratsamt sådant, en sorts arbetskamrat som påstår en massa saker som jag måste förhålla mig till. Avtrycket, själva det grafiska bladet blir således den slutgiltiga samarbets-produkten; originalet.
Avtrycket äger ett oefterhärmligt språk. Det finns strukturer som inte kan uppstå på något annat sätt. Det är nästan som magi. Det är grafik.